El Tirabuixó nou arriba a l’escola Carme Guasch (Figueres)

IMG-20171016-WA0020

Anuncios

Ja esta en dansa la taula de la tardor!

Hem començat la nova taula de la tardor a 4 escoles de Bàscara, Girona i Figueres. Primer hem anat a fer una formació per les (els) mestres. Desprès hem anat a fer els estiraments amb els alumnes a cada aula. La setmana que ve anem a fer formacions a més escoles de Figueres i després començarem a la Garrotxa.  Aquesta vegada hem intentat adaptar la taula a diferents nivells i fer-ne versions més senzilles pels més petits. Aquí veureu un vídeo que hem fet per les mestres d’educació infantil i cicle inicial per ensenyar com es pot adaptar la taula.

 

El Tirabuixó ajuntarà forçes amb el programa “Sigues tu” de Dipsalut.

El programa Sigues tu de Dipsalut és un programa d’educació per la salut. Utilitza, com a estratègia, l’entrenament de les habilitats per a la vida, que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) qualifica com a «bàsiques»:  la comunicació interpersonal, la capacitat de negociació i rebuig, l’empatia, la col·laboració i el treball en equip, l’advocació i la defensa d’interessos col·lectius, la presa de decisions, la resolució de problemes, el pensament crític, el control intern, l’autoestima i la gestió de les emocions i els sentiments i de les tensions i l’estrès.

Creiem que els objectius de Sigues tu i el Tirabuixó són complementaris. Tots dos volen crear salut (en contraposició a la visió clàssica de la prevenció de la malaltia), enfortint les habilitats personals per gestionar la propia vida i les relacions amb els altres i l’entorn. La conexió cos-ment és fonamental per l’empoderament tant individual com comunitari.

Per tal, hem encetat el diàleg amb l’equip de Dipsalut per estudiar les possibilitats de col·laboració pel curs que ve. Avui hi ha una noticia a la web de Dipsalut referent al Tirabuixó:

http://www.siguestu.cat/ca/noticies/17-el-treball-de-la-consciencia-corporal-amb-el-.html

Ha arribat la nova taula de la primavera

A les escoles de Bàscara i Avinyonet de Puigventós ja hem fet les formacions amb les mestres per la nova taula de la primavera. Hem fet dos videos diferents, amb alumnes de l’escola Joan Reglà de Bàscara. Un video és la taula tal com l’hem creada, l’altre video ensenya una versió un mica més senzilla. És un exemple de com es poden fer canvis a les taules per adaptar-les a les diferents edats dels alumnes. Aquí es pot veure els videos i llegir tota l’explicació de la taula nova.

Una altre novetat és que hem fet un dossier extès que dona més informació sobre els moviments de les taules. El podeu trobar aquí: Explicació TAULA PRIMAVERA 2017

2016-2017 Taula de la primavera

Aquí pots escoltar i descarregar la música (per descarregar, s’ha de clickar a sota de la curva de la cançó en “···More”. S’ha de crear un usuari i contrasenya de soundcloud i ja pots descarregar).

Aqui pots escoltar i descarregar la música amb les instruccions de la Lola.

 

Preparació: Ens posem ben rectes, amb les cames una mica separades i els peus paral·lels (no girats). Postura de l’arbre. Posem atenció a la respiració i l’observem una estona.

 

  1. Respiració: Fem un massatge a l’estèrnum, toquem les costelles, posem els dits entre les costelles i el múscul del diafragma, creant espai. Fem tres respiracions profundes, notant com es mouen la caixa toràcica i el diafragma en sentit contrari. Omplim els pulmons amb aire com si fos un globus quan inspirem i fem un buit traient l’aire quan espirem (no al revés, que és el que fan els alumnes espontàniament!)
  2.  Sa ta na ma: Es van tocant els dits de la mà, un per un, amb el dit polze. Comencem amb el dit índex (2x).
  3.  Fem clicar (xasquidos) els dits(2x 8).
  4. Inspirem i pugem els braços estirats davant nostre amb l’esquena molt recta. Els baixem obrint pels costats, espirant (exercici de pilates).
  5.  Pujar escales: Alternem els peus, portant el pes del cos sobre una cama i després sobre l’altre. Aixequem els talons i ens recolzem sobre els dits dels peus, de puntetes.
  6.  Dutxa: (cascada) Cames obertes i una mica flexionades, braços en creu i es fan una sèrie de moviments en dos temps (o en 4 temps, depen del grup): tancant portes, baixant aigua, pujant aigua, obrint portes.
  7. Drac: Creuem les cames i  dobleguem els genolls com si anéssim a seure. Pugem la mà sobre la cama que està darrera i posem l’urpa de dalt. L’altre mà fa l’urpa de baix. Fem un soroll amb la gola. En total 4x. Després de la segona, fem un gir de 360º sobre el nostre eix per canviar de cama (opció més avanzada).
  8. kinesiologia educativa: Fem la marxa creuada primer davant (8 temps) i després darrera (8 temps). La mà esquerra toca la cama dreta i al revés. Després alternem davant i darrera en 4 temps (2x) i en 2 temps (4x).
  9. Tisores: Saltem obrint les cames, després saltem creuant per davant, obrim, saltem creuant per darrera (4x). Afegim els braços pujant els colzes i deixant l’avantbraç penjar en angle recte.  (4x)
  10. Grulla: Fem un equilibri pujant una cama per devant. Els braços fan les ales del ocell. Canviem de cama. Sentim com baixa el ritme de la respiració.
  11. Llenyataire: Pugem els braços per davant en 3 temps amb les mans juntes com si agaféssim la destral, deixem caure tot el cos en el 4. (3x) La quarta vegada ens quedem a baix (8 temps) i pugem molt lentament (en 3×8 temps)  
  12. Meditació de l’equilibri emocional: Posem les mans a sota de las aixelles i aixequem les espatlles per sentir-nos protegits (2×8 temps).
  13. Fem la neteja escombrant tot el cos: 4x cada braç, panxa, esquena, cuixes (davant/darrera), cames i cara.
  14. Focs artificials. Traiem totes les tensions que ens molesten i acabem renovats.

BON DIA!

 

Aquí trobaràs l’explicació de la taula i un dossier amb més informació sobre els moviments  (per si vols saber-ne més).

 

Les taules del Tirabuixó es poden adaptar fàcilment a les necessitats de mestres i alumnes. Estan pensades com a una eina, que s’emotlla a l’ús. La proposta bàsica es pot simplificar o es pot enriquir amb altres moviments. Aquí veieu un vídeo de dos nens fent una versió més senzilla per els més petits. Les diferencies són petites, a vegades els moviments són més lents (a doble temps) o es fan sense afegir el moviment dels braços.