Massatge per nens i nenes de P3, P4 i P5

manoscabeza

Manipulacions P3-P4-P5-primer

Podeu descarregar les musiques: 

musica1

musica 2

musica3

musica4

Objectius

Familiaritzar els nens d’educació infantil amb el seu cos i el cos de l’altre. Introduir d’una manera lúdica l’acte d’explorar els cossos i descobrir les sensacions del tacte.

A poc a poc els nens aprenen els noms de les diferents parts del cos. Diferencien diferents maneres de tocar (lleuger, estrenyent, amb un dit o amb tota la mà) i les diferents textures del cos: dur (ossos, cap), sensible (panxa, ulls)…

Tancant els ulls els nens poden fer servir més als altres sentits com l’oïda i el tacte. La música està feta per acompanyar l’experiència de diferents sensacions.

Per últim hi ha una primera exploració de la respiració: que és, on la sentim, comla podem dirigir…

Preparació

Hem de buscar un espai tranquil. Si fa bon temps i es pot fer afora, si hi ha gespa per estirar-se, ideal. Si ho fem a la classe, aquesta la podriem fer una mica més acollidor. Moltes vegades no hi ha l’espai o el mitjà per fer-ho. Però amb transformacions mínimes i creatives es pot aconseguir un altre ambient: tancar les cortines, si n’hi ha, apartar taules i cadires si és possible, per crear un espai diferent. Si en teniu, poseu estores o catifes per terra.

Mireu que els nens no tinguin fred, sobretot els que rebran el massatge. Podrien posar-se un jersei. Els nens fan parelles i de dos en dos seuen l’un davant de l’altre. A partir d’aquí els hi direm (A) i (B) i el nen (A) serà el nen que fa el massatge.

Es seuen postura de l’indi. En el principi, millor en una fila, perquè la professora puguicontrolar més fàcilment. Quan els nens ja ho tinguin més clar, es poden repartir per l’espai.

Poseu la música 1: “caminar”

(A) i (B) es miren als ulls un bon rato. Observen els ulls. Quin color tenen, són grans,petits, … Ara (B) tanca els ulls.

Manipulació

1. Caminar (B=assegut)

El nen (A) comença a caminar amb dos dits (índex i mitja), fent un ninot. El ninot camina del seu cos, baixant per les cames, al cos del nen (B). Amb un salt arriba al nen (B). Ara a poc a poc, molt important, a poc a poc, va caminant per les cames, la panxa, el pit, els braços fins al cap. Comença a sonar un ritme, que és el bateig d’un cor. Seguim el cor. Sentim la sang que amb el bateig del cor circula per tot el cos. Així caminem a poc a poc i arribem al cap i al cap donem la volta a (B) i baixem per la seva esquena.

(B) s’estira boca avall. Poseu la musica 2

2. Animals (B=estirat bocaterrosa)

El primer animal és un ocell. Som l’ocell que vola a sobre de (B) i a vegades seu sobre una branca per reposar. Va sobrevolant tot el cos. Com sentiries si estàs volant? Toquem (B) molt lleugerament, quasi sense tocar de veritat, però molt conscients de l’espai entre les mans de A i l’esquena de (B). Ara arriba un saltamartí o una granota. Un animal que salta. A mossega una mica el cos de (B), agafa l’esquelet i sent els ossos.

Al final hi ha la serp. Els nens A poden fer el so “sssss” amb la llengua i fan moviments molt llargs amb la mà plana circulant per tot el cos de B en moviments fluids. Intentem passar calor de (A) a (B).

(B) es torna a seure. Poseu la musica 3

3. Pluja (B=assegut)

Cau la pluja. És una pluja molt lleugera. El nen (A) li fa sentir les gotes a (B) removent tots els dits pel cap de (B) (motricitat de la mà). La pluja cau per tota la cara. Els ulls, la boca, el front, el nas, el cervell… El nen (B), pensa en gotes amb els ulls tancats.

(B) s’estira boca a l’aire i respira ben profundament. Hem de sentir la respiració. Poseu la musica 4.

4. Dormir (B=estirat a terra boca en l’aire)

Finalment (B) fa veure que dorm. Respira molt fondo, quan dorms ho fas sense pensar-ho. La panxa s’omple amb aire com un globus. (A) posa les mans a la panxa de (B) per sentir com s’infla la panxa. Les dues mans planes com quan fèiem la serp, una mà al costat de l’altre. Les mans passen la calor de (A) a (B). No estrenyem però seguim el curs natural de la respiració. Després (A) mou les mans i les posa al pit, al mig, o hi ha l’estern (estèrnum?????). Es un forat al mig dels ossos que sentim al pit. Un altre cop, les dues mans. (A) respira cap a les mans. Ara la respiració se centra en els pulmons. Al final (A) posa les mans en el front de (B) i (A) intenta respirar amb el nas, sentint com l’aire omple l’espai del front. L’oxigen arribar al cervell i relaxem. A poc a poc (B) deixa de tocar a (A) i el deixa descansar un moment.

El nen (A) és va estirant i pot fer badalls. Molt lentament s’incorpora i es va preparant per fer la manipulació ell. Ara (A i B) canvien de rol. El que ha fet les manipulacions ara rebrà el massatge.

Variacions

Les manipulacions es podrien fer com si fos un conte. Per aquesta variació, elsnens no canvien de postura, romanen tota l’estona a terra amb el cos bocaterrosa. El/La mestre va explicant la història molt senzilla:

Hi ha un nen que camina i camina. El nen va seguint el ritme del seu cor. A vegadesel camí és molt dur, a vegades és tot suau i agradable. …

Pel camí es troba amb animals. El nen no té por dels animals, s’imagina com seriaser com ells. Primer és un ocell, després una granota que fa pessigolles i al final una serp “ssss”.

De cop i volta comença a ploure. El nen busca una cova (aquí poden buscar un lloc, com l’axil·la, per ficar-se) per abrigar-se i s’adorm allà dintre…

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s